A A A
drukuj

Czy zostanie powołany Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?

Data publikacji: 2016.12.28 godz. 15:48
OCENA
5,0/5

Zgodnie z pomysłem Ministerstwa Sportu i Turystyki ma powstać niebawem Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który z założenia będzie funkcjonował w strukturach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Składki na TFG mają być odprowadzane przez touroperatorów.

Czy zostanie powołany Turystyczny Fundusz Gwarancyjny? Fot: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny powstanie?

Ministerstwo Sportu i Turystyki przygotowało projekt ustawy dotyczący powołania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który ma uzupełnić zabezpieczenie klientów biur wobec gwarancji ubezpieczeniowych i bankowych.

Podstawa prawna
Ministerstwo Sportu i Turystyki przygotowało projekt ustawy o turystycznym funduszu gwarancyjnym, który miałby w sposób kompleksowy zabezpieczać interesy klientów biur podróży w Polsce. Składki na fundusz mają być odprowadzane od biur podróży, dla uzupełnienia obecnie działającego systemu podstawowego - gwarancji ubezpieczeniowych, jakie obowiązkowo muszą wykupić wszyscy touroperatorzy na rynku. Nie zawsze okazują się one jednak wystarczające, aby pokryć koszty powrotu do kraju turystów upadającego biura oraz wypłacić im należne rekompensaty.

TFG będzie działał w strukturach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i ma uzupełnić system obowiązkowych ubezpieczeń dla biur podróży.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

Składki na TFG
Resort turystyki wskazuje w przygotowanym projekcie ustawy, że składki na TFG będą opłacane przez wszystkie biura podróży, które sprzedają klientom wycieczki i wyjazdy poza Polskę i kraje ościenne. Za każdego turystę podróżującego poza Europę lub na kontynencie z wykorzystaniem lotu czarterowego, biuro będzie musiało uiścić opłatę w wysokości 15 zł, a za pozostałych turystów pozostających w Europie i nielecących wynajętym samolotem - składkę w wysokości 10 zł. Rocznie fundusz mógłby zebrać przy obecnym zainteresowaniu wyjazdami turystycznymi za granicę, około 18,6 mln zł.
Maksymalna wysokość składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny została oszacowana na poziomie 30 zł. Biuro turystyczne będzie musiało wydać swojemu klientowi pisemne potwierdzenie, że składka do TFG została opłacona oraz informację o sposobie ubiegania się o wypłatę środków z takiej formy zabezpieczenia, jeśli dojdzie do upadłości biura. Poza tym touroperator będzie zobowiązany do składania w UFG comiesięcznych deklaracji o liczbie sprzedanych wyjazdów i liczbie klientów, wraz z wyliczoną wysokością należnej składki.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »

Jak ma działać TFG?
Obecnie w przypadku upadłości biura podróży turyści mogą korzystać z gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych biura. Nowy, II filar zabezpieczenia turystycznego, czyli TFG ma gwarantować dodatkowe środki finansowe, kiedy touroperator nie może zapewnić powrotu klientów do kraju, a środki z gwarancji są niewystarczające, albo nie są w stanie pokryć wszystkich roszczeń zgłoszonych przez klientów.

Nowy system ma zapewnić pełen zwrot kosztów poniesionych przez turystę, który wykupił imprezę od niewypłacalnego biura oraz skrócić czas oczekiwania na zwrot poniesionych kosztów.

Komentarze

comments powered by Disqus

Skorzystaj z wiedzy ekspertów!

Bezpłatnie nasi eksperci przeanalizują dostępne oferty i przedstawią najlepszą propozycję dla Ciebie.
{{validationErrors.required}} {{validationErrors.email}}
  • Konto Direct z Moim ING w ING Bank Śląski »