Inne grzechy firm windykacyjnych to:
– grożenie windykacją rodzinie, np. wdowie, w przypadku śmierci dłużnika,
– wysyłanie dziesiątków monitów wzywających do spłaty zadłużenia (UOKiK przyznaje, że nękaniem nie można nazwać jednego SMS-a tygodniowo, a skargi i w takich sprawach także do urzędu wpływają),
– wynajmowanie agencji detektywistycznych do szpiegowania dłużników, korzystanie z usług komorników,
– zawyżanie kwot zadłużenia, kosztów procesów sądowych i egzekucji komorniczej,
– wysyłanie inspektorów windykacji bezpośrednio, nie informowanie, komu dłużnik zalega, ile i za co,
– podejmowanie się windykacji nawet długów przedawnionych,
– bezprawne wchodzenie do mieszkań dłużników,
– bezprawne zabieranie majątku,
– wprowadzanie w błąd dłużników co do ich praw.
Tym i podobnym nagannym praktykom UOKiK mówi stanowcze „nie” i zachęca, by ich nie tolerować, szczególnie jeśli mają znamiona grożenia, straszenia i wyczerpują definicję nękania. Co więc robić, gdy otrzymamy pismo od firmy windykacyjnej? Najgorszym rozwiązaniem jest zlekceważenie sprawy. Warto natomiast skontaktować się bezpośrednio z wierzycielem, który może zaproponować rozłożenie spłaty na korzystniejsze raty, wydłużyć okres kredytowania, czy też umorzyć część odsetek karnych i opłat windykacyjnych. Firma windykacyjna ma obowiązek przekazać nam dane wierzyciela, w którego imieniu do nas występuje.
Sprawdźmy też, czy roszczenie wierzyciela nie przedawniło się. Termin przedawnienia wynosi 10 lat lub 3 lata – w przypadku świadczeń okresowych (np. rachunki za telefon) od dnia, w którym upłynął termin zapłaty. O przedawnieniu powinniśmy poinformować pisemnie windykatora. Jeżeli ten nie zgodzi się z naszym stanowiskiem, może skierować sprawę do sądu. O tym, że roszczenie jest przedawnione, musimy poinformować także sąd. Tylko wtedy sprawa będzie mogła zostać oddalona. Gdy zachowamy się biernie, sąd rozpatrzy sprawę tak, jakby przedawnienie nie nastąpiło. Pamiętajmy też, że tylko sąd może określić koszty postępowania egzekucyjnego i nakazać wyjawienie majątku dłużnika, a zająć go może jedynie komornik na podstawie prawomocnego wyroku sądu.
UOKiK przypomina, że w razie zastrzeżeń do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności, konsumenci mogą szukać pomocy u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, w Federacji Konsumentów czy Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.