A A A
drukuj

Poznaj swoje prawa:
Przed czym chroni Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?

Data publikacji: 2018.06.25 godz. 14:23
OCENA
4,8/5

Dzięki działalności Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego jesteśmy bezpieczniejsi podczas pobytu na wczasach z biur podróży. Dowiedz się, przed czym może ochronić turystów TFG…

Fot: TFG ochroni na urlopie.

Przez ostatnie lata, krajowe media w okresie wakacyjnym regularnie informowały o przypadkach niewypłacalności biur podróży. W najgorszej sytuacji znajdowali się klienci operatorów turystycznych, którzy nieoczekiwanie zostali pozbawieni wsparcia i potrzebnych usług (np. noclegu) w oddalonym od Polski kraju. Kolejnym problemem było odzyskiwanie środków od niewypłacalnego biura podróży. Nasz kraj pomimo unijnych wymogów, nie zapewniał turystom odpowiedniego zabezpieczenia na wypadek upadłości operatorów i pośredników turystycznych. Właśnie dlatego klienci upadłych biur podróży skutecznie pozywali Skarb Państwa o odszkodowania. Obecnie sytuacja jest już bardziej uporządkowana, bo działa Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). Z myślą o osobach wyjeżdzających na wakacje informujemy, jak TFG będzie chronił ich interesy. W ramach kolejnego poradnika z cyklu „Poznaj swoje prawa”, tłumaczymy również zasady wypłaty odszkodowań przez wspomniany fundusz.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

W pierwszej kolejności działa ubezpieczenie OC biura podróży
Na wstępie warto nadmienić, że wraz z uruchomieniem Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego powstał dwustopniowy system ochrony klientów upadłych biur podróży. W ramach pierwszego stopnia ochrony, zachowano dotychczasowe rozwiązanie polegające na konieczności zakupienia obowiązkowej polisy OC przez operatora turystycznego oraz pośrednika turystycznego. Zgodnie z przepisami, operatorzy turystyczni i pośrednicy mogą wybrać gwarancję bankową/ubezpieczeniową lub rachunek powierniczy zamiast ubezpieczenia OC (uwaga: rachunek powierniczy to opcja dostępna w przypadku oferowania wycieczek krajowych). W praktyce okazuje się jednak, że firmy sprzedające wycieczki zdecydowanie najczęściej wykupują ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) i w ten sposób realizują swoje ustawowe obowiązki. Minimalny poziom ochrony takiej polisy OC, zależy od charakteru działalności operatora turystycznego lub pośrednika turystycznego. Szczegółowe informacje na ten temat, zawiera rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów (Dziennik Ustaw 2017, pozycja 2508).

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Wedle obowiązujących przepisów, to właśnie polisa OC w pierwszej kolejności ma zaspokoić roszczenia klientów upadłego biura podróży. Osoby posiadające roszczenia wobec niewypłacalnego operatora turystycznego (tzw. touroperatora) lub pośrednika turystycznego, muszą skontaktować się z jego ubezpieczycielem. Informacje o takiej instytucji odpowiedzialnej za długi upadłego touroperatora lub pośrednika, zawsze znajdują się na potwierdzeniu, które powinna otrzymać każda osoba płacąca przynajmniej 10% należności za wycieczkę. Wspomniane potwierdzenie zawiera również dodatkowe informacje o sposobie składania wniosków do odpowiedzialnego ubezpieczyciela. Osoba dostarczająca odpowiedni wniosek do zakładu ubezpieczeń, który sprzedał OC operatorowi lub pośrednikowi turystycznemu, będzie musiała poczekać do 30 dni na weryfikację dokumentów. Ten termin może wydłużyć się do 90 dni w szczególnie skomplikowanych przypadkach. Po potwierdzeniu prawa turysty do odszkodowania i otrzymaniu odpowiedniej dyspozycji od marszałka województwa, ubezpieczyciel musi wypłacić należne świadczenie finansowe w ciągu kolejnych 30 dni.
Przejdź na drugą stronę i dowiedz się kiedy TFG wypłaci odszkodowanie
oraz jak sprawdzić czy biuro turystyczne jest bezpieczne»

Komentarze

comments powered by Disqus
  • Kredyt gotówkowy w Getin Noble Bank »
  • iKredyt w Getin Noble Bank »
  • Konto dla młodych Mobi w ING Bank Śląski »
  • Konto Proste Zasady w Getin Noble Bank »