A A A
drukuj

Poznaj swoje prawa:
W czym pomoże Ci Rzecznik Konsumenta?

Data publikacji: 2017.04.07 godz. 12:07

Ekspert, eBroker.pl
OCENA
5.0/5

Wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy, że po zakupie wadliwego produktu, może liczyć na pomoc Rzecznika Konsumenta. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia ma wspomniany rzecznik.

Fot: Rzecznik konsumenta pomoże w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami

W trakcie ostatnich kilku lat, wzrosła świadomość prawna polskich konsumentów. To bardzo ważna kwestia, gdyż praktyki niektórych sprzedawców dóbr i usług, nadal pozostawiają wiele do życzenia. Niestety część osób nabywających produkty oraz usługi, jeszcze nie wie o możliwości skorzystania z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenta. Taki rzecznik może okazać się bardzo przydatny np. w przypadku problemów z uznaniem zasadnej reklamacji. Warto wiedzieć, że kompetencje rzecznika konsumenta nie ograniczają się tylko do udzielania bezpłatnej pomocy prawnej. W naszym kolejnym artykule poradnikowym z cyklu „Poznaj swoje prawa” dokładnie opisujemy, jakiej pomocy można spodziewać się ze strony miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenta. Taka wiedza przyda się nie tylko osobom, które obecnie mają problem z wadliwym produktem albo źle wykonaną usługą.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »

Rzecznik posiada nawet prawo do wytoczenia procesu na rzecz konsumenta
Na wstępie warto nadmienić, że zasady działania miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta zostały określone w jednej z obowiązujących ustaw (ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów). Dlatego wspomniani rzecznicy mają jasno określone kompetencje i muszą działać zgodnie z przepisami. Wspomniana ustawa mówi, że zatrudnienie rzecznika konsumenta jest zadaniem władz powiatu albo miasta na prawach powiatu. Opisywany rzecznik podlega bezpośrednio staroście lub prezydentowi miasta i jest pracownikiem samorządowym.
Miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumenta zostaje wyłącznie osoba posiadająca wyższe wykształcenie (preferowane prawnicze lub ekonomicznie) oraz przynajmniej pięcioletnią praktykę zawodową. Z pomocy wspomnianego rzecznika mogą skorzystać konsumenci, czyli osoby nabywające od przedsiębiorcy produkty albo usługi w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową. Warto pamiętać, że z punktu widzenia prawa konsumentem nie jest osoba prywatna nabywająca przedmiot od innego „niefirmowego” sprzedawcy (np. na aukcji internetowej). Rzecznik konsumenta nie jest ustawowo zobowiązany do pomocy takiemu kupującemu.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, opisywany rzecznik oprócz udzielania bezpłatnej pomocy prawnej, może wykonywać następujące czynności:

  • zwracać się z wnioskiem o wyjaśnienia do przedsiębiorców podejrzewanych o naruszanie praw konsumenta (w takiej sytuacji przedsiębiorcy są zobowiązani do składania odpowiednich wyjaśnień)
  • składać wnioski w sprawie zmiany przepisów prawa miejscowego dotyczącego praw konsumentów
  • współdziałać z regionalnymi delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcji Handlowej oraz organizacjami działającymi na rzecz konsumentów (np. Federacją Konsumentów)
  • wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta lub przystąpić (za zgodą konsumenta) do toczącego się postępowania sądowego w sprawach dotyczących nieprawidłowych praktyk przedsiębiorcy
  • pełnić rolę oskarżyciela publicznego w sprawach dotyczących naruszenia praw konsumenta

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

Jak widać, miejski lub powiatowy rzecznik praw konsumenta posiada dość szerokie uprawnienia. W praktyce taka osoba najpierw stara się udzielić porady prawnej. W dalszej kolejności, wysyłana jest do przedsiębiorcy prośba o wyjaśnienia. Jeżeli taka forma presji nie pomoże w załatwieniu sprawy na rzecz pokrzywdzonego konsumenta, to możliwe jest skorzystanie z drogi sądowej.
Dowiedz się, jak można zareklamować towar kupiony przez Internet »
Sprawdź, czy prawo do zwrotu towaru dotyczy też zakupów w tradycyjnym sklepie »

Klienci banków i firm pożyczkowych od 2015 r. mają dodatkowego rzecznika
Miejscy i powiatowi rzecznicy praw konsumentów w praktyce najczęściej zajmują się sprawami związanymi np. z usługami telekomunikacyjnymi, handlem detalicznym oraz obrotem nieruchomościami. Klienci instytucji finansowych (m.in. banków, SKOK - ów, ubezpieczycieli i firm pożyczkowych) od jesieni 2015 r. posiadają własnego rzecznika, który jest lepiej przygotowany do radzenia sobie ze sprawami dotyczącymi takich produktów oferowanych konsumentom, jak na przykład kredyty, pożyczki, ubezpieczenia oraz lokaty. Z pomocy Rzecznika Finansowego mogą korzystać również osoby posiadające roszczenia względem ubezpieczyciela (np. jako ofiary wypadku drogowego).

Rzecznik Finansowy podobnie jak lokalny rzecznik konsumentów, może domagać się wyjaśnienia od firmy podejrzanej o niewłaściwe praktyki. Często taka presja ze strony Rzecznika Finansowego, wystarcza do rozwiązania sporu o niewielkiej wartości. W przypadku poważnych nadużyć ze strony instytucji finansowej, wspomniany rzecznik może wytoczyć powództwo sądowe na rzecz poszkodowanych albo wziąć udział w toczącym się procesie.

Osoby zainteresowane wsparciem Rzecznika Finansowego powinny pamiętać, że wspomniana instytucja pomoże im dopiero po wyczerpaniu możliwości reklamacji (np. banku). Zgodnie z zasadami obowiązującymi od października 2015 roku, instytucja finansowa musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni (termin 60 dni dotyczy tylko szczególnie skomplikowanych spraw). Przekroczenie ustawowego terminu odpowiedzi (30 dni lub 60 dni) przez firmę świadczącą usługi finansowe (np. bank), skutkuje automatycznym załatwieniem sprawy na korzyść klienta.
Przeczytaj więcej o zasadach reklamacji w banku i roli Rzecznika Finansowego »

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus