A A A
drukuj

Na te banki skarżymy się najczęściej!

Data publikacji: 2017.07.06 godz. 14:19
OCENA
2.4/5

Rzecznik Finansowy niedawno poinformował o liczbie skarg klientów na poszczególne banki. Warto wiedzieć, która instytucja była najczęściej zaskarżana, a która najmniej.

Fot: Z których banków jesteśmy nie zadowoleni najbardziej?

W padzierniku 2015 roku Rzecznik Ubezpieczonych zamienił się w Rzecznika Finansowego. Taka zmiana była związana nie tylko z aktualizacją tabliczek na budynku oraz strony internetowej. Nowa instytucja zyskała szersze uprawnienia i zaczęła rozpatrywać nie tylko skargi dotyczące działalności ubezpieczycieli. Do Rzecznika Finansowego (RF) mogą się poskarżyć również klienci banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych (SKOK-ów), firm pożyczkowych oraz innych instytucji z branży finansowej. Miniony rok był pierwszym takim długim okresem, w którym swoje skargi do RF mogli składać klienci banków. Warto zatem sprawdzić, na które krajowe banki skarżono się najczęściej i najrzadziej. Takie porównanie będzie wiarygodne, jeżeli oprócz liczby skarg uwzględnimy również rynkowy udział w rynku poszczególnych instytucji.

Dobrze prezentuje się Pekao, ING Bank Śląski, SGB oraz BPS
Dokładne informacje o liczbie skarg na konkretne banki, możemy znaleźć w zestawieniu z 2016 roku, które przygotował Rzecznik Finansowy. Wspomniane zestawienie obejmuje ponad 600 banków. Większość tych instytucji stanowią niewielkie banki spółdzielcze, które są rozpatrywane osobno. Poniższa tabela prezentuje informacje dotyczące 25 największych instytucji bankowych w Polsce. Mowa o bankach posiadających aktywa o najwyższej wartości. W tym kontekście warto przypomnieć, że głównym składnikiem aktywów są udzielone kredyty.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »

Jeżeli weźmiemy pod uwagę łączną liczbę skarg na poszczególne banki, to okaże się, że w 2016 r. klienci najczęściej narzekali na Getin Noble Bank (502 skargi do Rzecznika Finansowego), PKO BP (427 skarg) oraz mBank (286 skarg). Trzeba jednak pamiętać, że wysokie wyniki tych banków, wiążą się z ich dużym udziałem w krajowym rynku (mierzonym wartością aktywów).
Zobacz, jak użytkownicy serwisu eBroker.pl oceniają poszczególne banki »

O wiele bardziej wiarygodne i reprezentatywne wyniki otrzymamy po przeliczeniu liczby skarg na 1% udziału rynkowego każdego banku (patrz poniższa tabela). Po uwzględnieniu takiego przelicznika, wśród popularnych banków obsługujących konsumentów najlepiej prezentuje się:

  • Bank Pekao (9,2 skargi na 1% udziału rynkowego w 2016 r.)
  • ING Bank Śląski (10,4 skargi na 1% udziału rynkowego w 2016 r.) (otwórz konto w ING »)
  • Bank Ochrony Środowiska (14,9 skargi na 1% udziału rynkowego w 2016 r.) 
  • Bank Handlowy w Warszawie (15,2 skargi na 1% udziału rynkowego w 2016 r.)

Wśród mniej popularnych instytucji, bardzo dobre wyniki uzyskały dwa banki spółdzielcze - BPS (4,4) oraz SGB (2,0). Warto również zwrócić na wynik mBanku Hipotecznego (6,6). Dane Rzecznika Finansowego wskazują, że w 2016 r. wcale nie skarżyli się klienci banku HSBC Polska. Trzeba jednak pamiętać, że ta instytucja już nie obsługuje klientów detalicznych. Z pozostałymi instytucjami, nie można również porównywać BGK (2 skargi w 2016 r.), który nie działa jak typowy bank komercyjny.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

Jeżeli chodzi o banki osiągające najgorsze wyniki pod względem częstości skarg, to trzeba wspomnieć o Eurobanku, Banku Pocztowym, Getin Noble Banku oraz DnB Banku. Nienajlepiej prezentują się także wartości obliczone dla Alior Banku, Santander Consumer Banku oraz Idea Banku.

Skargi na banki do Rzecznika Finansowego w 2016 roku
Nazwa banku Liczba skarg do Rzecznika Finansowego
w 2016 r.                        
Udział rynkowy mierzony wielkością aktywów
(III kw. 2016 r.)
Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego 
PKO BP 427 16,90% 25,3
Bank Polska Kasa Opieki (Pekao) 95 10,34% 9,2
Bank Zachodni WBK 170 8,08% 21,0
mBank 286 7,83% 36,5
ING Bank Śląski 74 7,09% 10,4
Getin Noble Bank 502 4,47% 112,3
Bank Gospodarstwa Krajowego 2 4,46% 0,4
Bank BGŻ - BNP Paribas 111 4,34% 25,6
Bank Millennium 150 4,21% 35,6
Raiffeisen Bank Polska 175 3,44% 50,9
Alior Bank 268 2,99% 89,6
Bank Handlowy w Warszawie 42 2,77% 15,2
Deutsche Bank Polska 58 2,48% 23,4
Bank BPH 148 2,00% 74,0
Bank Ochrony Środowiska 20 1,34% 14,9
Idea Bank 119 1,25% 95,2
Credit Agricole Bank Polska 85 1,23% 69,1
Bank Polskiej Spółdzielczości 5 1,14% 4,4
Santander Consumer Bank 89 0,99% 89,9
SGB - Bank 2 0,99% 2,0
Euro Bank 166 0,81% 204,9
DnB Bank Polska 75 0,67% 111,9
mBank Hipoteczny 4 0,61% 6,6
Bank Pocztowy 57 0,46% 123,9
HSBC Bank Polska 0 0,30% 0,0

Rzecznik Finansowy czasem nie przyjmie skargi na bank …
W nawiązaniu do wyników z powyższej tabeli warto podkreślić, że dotyczą one ogółu złożonych skarg. Nie wszystkie sygnały w sprawie nieprawidłowości, mogą być badane przez Rzecznika Finansowego. Wspomniana instytucja musi odrzucać około jedną piątą skarg. Przyczyną jest przede wszystkim brak uzasadnienia dla skargi albo niezakończona procedura reklamacyjna. Według obowiązujących przepisów, Rzecznik Finansowy może interweniować wtedy, gdy klient wyczerpał już możliwości składania reklamacji. Klienci banków niestety dość często zapominają o tym bardzo ważnym ograniczeniu.
Dowiedz się więcej o działalności Rzecznika Finansowego i jego uprawnieniach »

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus