1,3 mln złotych kary nałożył na Bank BGŻ Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Powodem było nieokreślenie trybu zmiany opłat i prowizji związanych z prowadzeniem indywidualnych kont emerytalnych.
Pewna inwestycja w przyszłość! Sprawdź»
„Postępowanie przeciwko Bankowi Gospodarki Żywnościowej zostało wszczęte w styczniu 2012 roku. Podstawą do podjęcia działań była kontrola przeprowadzona przez Prezes UOKiK dotycząca wzorców umów indywidualnych kont emerytalnych, czyli produktów służących dobrowolnemu oszczędzaniu na emeryturę. W toku jest 8 postępowań dotyczących tego typu produktów, wszczętych w wyniku kontroli.” - czytamy w komentarzu serwisu gazetaprawna.pl
Prezes UOKiK przeanalizowała wzorce umowne dotyczące rachunku oszczędnościowego indywidualnego konta emerytalnego stosowane przez BGŻ po czym ustaliła, że wzorce te nie zawierały wymaganych przez prawo elementów. Nie znalazły się tam między innymi: nazwy instytucji dających prawo do zmiany regulaminu, czy przesłanki wypowiedzenia umowy, w związku z tym mogłaby zostać rozwiązania również z innych przyczyn, niewskazanych w kontrakcie. Zdaniem UOKiK, „konsekwencje powinny być określone w sposób jasny i precyzyjny, tak, aby konsument wiedział, w jakich sytuacjach umowa mogłaby zostać wypowiedziana.”
Prezes UOKiK stwierdziła, że BGŻ naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 373 973 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ BGŻ odwołał się od decyzji do sądu.
Naruszenie dotyczy przepisów prawa bankowego w zastosowaniu do bardzo specyficznego produktu. Długoterminowa inwestycją konsumentów na przyszłą emeryturę wiąże ich umową na wiele lat, dlatego tak istotne jest by umowa była dla konsumenta pewna była rzetelnie skonstruowana, w oparciu o prawo bankowe. W przypadku indywidualnych kont emerytalnych w postaci rachunku bankowego, prawo bankowe nakazuje określanie przyczyn wypowiedzenia kontraktu przez bank, dzięki czemu taka umowa jest dla konsumenta bardziej pewna.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.