A A A
drukuj

Karta płatnicza – tylko z nazwy darmowa?

Data publikacji: 2018.06.05 godz. 15:28
OCENA
5,0/5

Jednym z czynników, jakie mają przyciągnąć do danego banku klienta skłonnego otworzyć w nim swoje konto osobiste, jest darmowa karta płatnicza. Karta za „0 zł” czy karta bezpłatnie może być jednak taka tylko z nazwy. Warto uważać na haczyki w umowach z bankami, które mogą narazić nas na konieczność uiszczania opłaty za użytkowanie karty płatniczej.

Fot: Ile kosztuje karta do konta?

Karta płatnicza wydana do konta osobistego przez bank zwykle pozostaje bezpłatna, jeśli klient z niej korzysta na bieżąco i wykonuje określoną liczbę lub wartość transakcji w miesiącu. Problem w tym, że transakcje mogą być rozliczane z opóźnieniem, a opłaty i tak będą pobierane przez bank od klienta za kartę. 

Warunkowe 0 zł
Najczęściej można spotkać się z sytuacją, w której karta płatnicza wydana do konta osobistego dla klienta jest darmowa, ale warunkowo. Oznacza to, że trzeba spełnić w każdym okresie rozliczeniowym określone kryteria, aby nie zapłacić za kartę. Wśród owych warunków można wymienić:

  • wykonanie określonej liczby transakcji,
  • wykonanie płatności na określoną kwotę.

Konta osobiste z ponad 20 banków. Porównaj oferty »

Zasady są proste, ale niektóre banki uciekają się do wielu haczyków w umowach, które pomimo pozornego spełniania warunków uprawniających do darmowej karty płatniczej, nakładają na klienta pewne opłaty.

Analiza UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził analizę regulaminów banków, w związku z napływającymi do niego licznymi skargami klientów. Okazało się, że problem leżał głównie w sposobie rozliczania transakcji, jakie były przez dany bank wymagane do zaniechania pobierania opłaty za używanie karty płatniczej wydanej do rachunku osobistego.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Wiele banków przyjmowało metodologię liczenia nie dnia wykonania przez klienta płatności kartą, a dnia rozliczenia transakcji w systemie bankowym. Jako że obie daty nie pokrywają się ze sobą, mogło się okazać, że klient ostatniego dnia miesiąca dopełnił warunków dotyczących darmowej karty, a bank rozliczył transakcje w nowym miesiącu, pobierając jednocześnie opłatę za kartę za miesiąc poprzedni. Od momentu wykonania transakcji kartą w sklepie, a momentem rozliczenia transakcji przez bank może minąć nawet kilka dni.
Analiza UOKiK, przeprowadzona w 18 bankach, wykazała, że w aż 13 z nich można mieć pewne zastrzeżenia co do klarowności zasad korzystania z bezpłatnej karty. Zaledwie w 5 bankach Urząd nie wykrył nieprawidłowości. Były to banki: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank oraz Pekao. Dobrowolnie swoje praktyki po podjętej interwencji UOKiK zmieniły banki: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank i Plus Bank.

Komentarze

comments powered by Disqus