Zmieniające się preferencje
Poza uwarunkowaniami infrastrukturalnymi, zmienia się też samo nastawienie Polaków, którzy coraz częściej chcą być na czasie i korzystać z wszelkich udogodnień oferowanych przez instytucje finansowe. W tym celu, banki w zaskakująco szybkim tempie wprowadzają aplikacje na smartfony. - „Jak pokazuje wiele badań (m.in. prowadzone przez NBP) otwartość na nowe technologie jest najważniejszym czynnikiem sprzyjającym przechodzeniu na obrót bezgotówkowy”- powiedziała Profesor Dominika Maison, Uniwersytet Warszawski.
Duże zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi sprawiło, że kolejne nowinki technologiczne, w postaci płatności telefonem czy smartfonem, dobrze przyjęły się na polskim gruncie. - „Część mobilnych operatorów działających w Polsce wraz z kilkoma bankami zainwestowało w technologię, która umożliwia wgrywanie kart płatniczych na karty SIM operatorów. W ten sposób telefonem można płacić zbliżeniowo (NFC) we wszystkich punktach w Polsce, które akceptują takie formy płatności”- uważa Aleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.
Wciąż jednak największy odsetek w płatnościach bezgotówkowych stanowią tradycyjne karty płatnicze. Na korzystanie z nich, z częstotliwością co najmniej raz w tygodniu wskazuje 44 % zbadanych. Na płatności zbliżeniowe kartą wskazuje natomiast 21 % osób. Przy użyciu smartfonu i telefonu, zbliżeniowo płaci odpowiednio- 6% i 5% badanych.
Kto płaci zbliżeniowo?
Z płatności bezgotówkowych korzysta coraz więcej osób. Liczba transakcji dokonywanych kartą zbliżeniową wzrasta dużo szybciej niż tych, dokonywanych przy użyciu tradycyjnych kart płatniczych- wynika z raportu MasterCard.
Kim w głównej mierze są osoby, które płacą zbliżeniowo? W przeważającej części, grupę osób najczęściej korzystających z tego typu płatności, stanowią osoby w wieku od 18 do 39 lat. Jest to więc przedział osób młodych wiekowo, wykształconych i dobrze sytuowanych finansowo. Nie stwierdzono, aby miejsce zamieszkania miało znaczący wpływ na formę dokonywania płatności.
Innowatorzy, ceniący komfort i tradycjonaliści
Z danych zgromadzonych przez MasterCard wynika, że wśród zbadanych osób, prezentują one trzy charakterystyczne postawy wobec płacenia zbliżeniowo. Są nimi, jak określono w raporcie: technologiczni innowatorzy, ceniący komfort oraz rodzinni tradycjonaliści. Technologicznych innowatorów stanowią osoby zdobywające wyższe wykształcenie lub osoby, które już je posiadają. To osoby stawiające na dobry kontakt z rodziną i znajomymi. Osoby ceniące komfort to ci, dla których ważny jest status materialny. To ludzie w wieku średnim, podążający za wszelkimi nowinkami technologicznymi. Natomiast rodzinni tradycjonaliści to ludzie ceniący przede wszystkim określony, rodzinny styl życia. Zazwyczaj są nimi ludzie starsi.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.