A A A
drukuj

Zasady pobierania przez bank ubezpieczenia niskiego wkładu własnego

Data publikacji: 2018.09.21 godz. 11:02
OCENA
5,0/5

Banki zobowiązane są na mocy rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego do udzielania kredytów hipotecznych z obowiązkowym wkładem własnym. Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy można było zaciągnąć kredyt na 110-120 proc. wartości kredytowanej nieruchomości. Dziś obowiązkowy wkład wynosi 20 proc., choć 10 proc. wartości nieruchomości może być też zastąpione przez ubezpieczenie niskiego wkładu własnego. Jak ono działa?

Fot: Ubezpieczenie niskiego wkładu własnego - sposób pobierania

Kredyt hipoteczny wymaga od kredytobiorcy posiadania wkładu własnego w wysokości co najmniej 20 proc. wartości kredytowanej nieruchomości. Można zastąpić część wkładu ubezpieczeniem, którego składka pobierana jest z góry na 3-5 lat do przodu, do czasu spłaty części kredytu odpowiadającej brakującemu wkładowi własnemu. 

Kiedy niezbędne jest ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?
Posiadanie oszczędności jest konieczne przy nabywaniu mieszkania, domu czy działki z udziałem kredytowania bankowego. Im większy wkład własny tym lepiej dla kredytobiorcy, ponieważ większość banków będzie skłonna udzielić mu kredytu na korzystniejszych warunkach. Jeśli natomiast chciałby otrzymać kredyt na kwotę wyższą niż 80 proc. wartości kupowanej nieruchomości, musi liczyć się z koniecznością opłacenia składki na ubezpieczenie niskiego wkładu własnego.
Pobierane jest ono przez bank za każdym razem, kiedy LtV kredytu przekracza 80 proc. Innymi słowy ubezpieczenie zostanie pobrane od nadwyżki ponad 80 proc. wartości kredytowanej nieruchomości. Istotą takiej polisy jest to, że zabezpiecza ona interesy banku, nie zaś klienta, który jest zobowiązany zapłacić składkę na ubezpieczenie niskiego wkładu własnego raz na 3-5 lat z góry, do czasu spłaty brakującej kwoty wkładu. Po upływie założonego czasu bank ponownie wyliczy, jakim procentem wartości nieruchomości jest aktualne saldo zadłużenia. Jeśli znów wynosi ono więcej niż 80 proc., kredytobiorca musi liczyć się z tym, że ubezpieczenie zostanie ponownie pobrane.

Zobacz oferty kredytów hipotecznych w porównywarce eBroker.pl »

Rekomendacja T KNF
Wprowadzenie do powszechnego użycia ubezpieczenia niskiego wkładu własnego związane jest z Rekomendacją T przygotowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. Teoretycznie rekomendacja zawiera zbiór zaleceń dla polskich instytucji kredytujących, ale w rzeczywistości banki muszą się do nich restrykcyjnie stosować.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »

Ile kosztuje ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?
Konieczność wykupienia ubezpieczenia niskiego wkładu własnego oznacza dla klienta obowiązek poniesienia dodatkowego kosztu. Zwykle w przypadku kredytów w złotych banki pobierają do ponad 3,5 proc. od kwoty kredytu przekraczającej 80 proc. wartości nieruchomości tytułem składki na ubezpieczenie niskiego wkładu własnego.

Komentarze

comments powered by Disqus