A A A
drukuj

Usługa chargeback związana z kartą płatniczą – co to jest?

Data publikacji: 2018.07.16 godz. 11:21
OCENA
5,0/5

Rocznie Polacy wydają w sklepach internetowych i ogólnie w sieci kwotę około 30 mld zł i właśnie tyle jest wart w naszym kraju rynek e-commerce. Często za zakupy produktów i usług płacimy kartami płatniczymi. Służą one też do regulowania rachunków w sklepach i punktach usługowych stacjonarnych. Do kart tych może być dołączona usługa chargeback, która skutecznie chroni nasze interesy na wypadek nieuczciwego sprzedającego. Jak działa?

Fot: Usługa chargeback w kartach kredytowych.

Usługa chargeback pozwala na zwrot pieniędzy dla klienta banku, który zakupił przy użyciu karty produkt lub usługę, ale nie otrzymał jej. 

Aktywni e-klienci
Badanie przeprowadzone dla TNS na zlecenie firmy Trusted Shops na początku 2018 roku wykazało, że Polacy jednorazowo przeznaczają na zakupy w sieci średnio od 100 do 250 zł. Już co drugi Polak kupuje w sferze e-commerce co najmniej raz w roku, ale znaczna część internautów zakupy w internecie robi dwa razy w miesiącu. Kupujemy w sklepach polskich i zagranicznych. Poza tym korzystamy z usług w sieci, m.in. turystycznych.
Problem w tym, że nie zawsze mamy do czynienia z uczciwymi sprzedawcami. Może się okazać więc, że przelaliśmy na czyjeś konto pieniądze, a towaru lub usługi nie otrzymaliśmy. Co wtedy? Jeśli płaciliśmy przy użyciu karty płatniczej z usługą chargeback, możemy odzyskać swoje pieniądze.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

Na czym polega chargeback?
Chargeback jest procedurą bankową, która obejmuje mechanizm zwrotnego obciążenia, wykonywanego z konta sprzedawcy na konto kupującego. Jeśli zapłaciliśmy za towar lub usługę, ale sprzedający nie wywiązał się z umowy, wówczas możemy wystąpić do banku z prośbą o uruchomienie procedury chargeback.
Usługa chargeback jest przypisana nie tylko do kart kredytowych, ale również zwykłych kart debetowych wydawanych do konta bankowego klienta. Bank przy realizacji procedury chargeback ma możliwość zablokowania środków przelanych za pośrednictwem karty klienta i zwrócenie odpowiedniej kwoty posiadaczowi karty. Warunkiem dla realizacji chargeback jest to, że umowa nie została zrealizowana.

Chargeback rozwiązaniem w przypadku bankructwa biura podróży
Kilka lat temu wiele większych i mniejszych touroperatorów w Polsce ogłosiło bankructwo. Nie dość, że tysiące turystów pozostawiono samych sobie za granicą, często w odległych od Polski krajach, to spora ich rzesza w ogóle na wakacje nie wyjechała. Wtedy też głośno zrobiło się o usłudze chargeback w bankach. Jeśli bowiem niedoszły turysta za wczasy zapłacił kartą, miał duże szanse na natychmiastowy wzrost pieniędzy właśnie dzięki chargeback. Znajdował się w dużo lepszej sytuacji niż osoby, które zapłaciły za wyjazd zagraniczny gotówką. Im chargeback nie przysługiwał.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »

Kiedy przysługuje chargeback?
Do banku można wnosić reklamację z prośbą o procedurę chargeback, jeśli za zakupy klient zapłacił kartą płatniczą - bez względu na typ. Chargeback obowiązuje przy tym w przypadku płatności kartą:

  • za pośrednictwem konwencjonalnego terminala płatniczego,
  • przy wypłacie gotówki w bankomacie,
  • przy płatnościach internetowych - z użyciem kodu CVV lub CVC.

Jeśli chodzi o wypłatę pieniędzy z bankomatu, to w banku można reklamować wyłącznie niewypłacenie pieniędzy w całości lub w części. Warto podkreślić przy tym, że chargeback nie obowiązuje, gdy zapłaciliśmy za niezrealizowaną usługę gotówką podjętą z bankomatu.

Komentarze

comments powered by Disqus