A A A
drukuj

Zgubiłeś kartę do bankomatu? Sprawdź, co zrobić.

Data publikacji: 2018.07.25 godz. 13:34
OCENA
5,0/5

Płatności bezgotówkowe z roku na rok wykorzystywane są przy coraz większym procencie zakupów. Co zrobić jednak w sytuacji, gdy zgubimy kartę do bankomatu? Należy ją jak najszybciej zastrzec.

Fot: Gdzie zgłosić zgubienie karty płatniczej?

Zdecydowana większość klientów polskich banków może zastrzec swoją kartę płatniczą po jej utracie pod numerem telefonu Związku Banków Polskich - +48 828 828 828. 

Utrata dostępu do konta bankowego
Karta płatnicza - debetowa służy do wypłaty pieniędzy z bankomatu i dokonywania płatności bezgotówkowych. Dzięki niej mamy stały dostęp do środków zgromadzonych na rachunku osobistym. Zgubienie, kradzież czy utrata karty w inny sposób jednocześnie powoduje, że nie możemy skorzystać „tu i teraz” ze swoich pieniędzy z konta. Jednocześnie rodzi to ryzyko użycia naszej karty przez osoby niepowołane - złodziei czy przypadkowych osób, które ją znajdą. Ryzyko rośnie, jeśli karta jest bezstykowa, czyli pozwala na wykonywanie płatności bez konieczności podawania indywidualnego numeru PIN. Takich kart jest zdecydowanie najwięcej w portfelach Polaków.

Konta osobiste z ponad 20 banków. Porównaj oferty »

Zastrzeganie karty
Mówi się, że przezorny jest zawsze ubezpieczony. Kierując się tą zasadą, warto wcześniej ułatwić sobie zadanie ewentualnego zastrzeżenia karty płatniczej. To bardzo proste - wystarczy, że w książce telefonicznej zapiszemy numer telefonu, pod którym można zastrzec kartę. Znajdziemy go bezpośrednio na karcie. Po autoryzacji zastrzeżenia karta stanie się bezużyteczna.
Najlepiej zastrzec kartę jak najszybciej. Można to zrobić pod uniwersalnym numerem telefonu udostępnionym przez Związek Banków Polskich: +48 828 828 828. Do systemu „jednego numeru” przystąpiło dotychczas 20 banków. Jeśli jednak jesteśmy posiadaczami karty mBanku, to pod wskazanym numerem jej nie zastrzeżemy. Za to będziemy mogli tego łatwo dokonać za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

Kto odpowiada za kradzież pieniędzy przy użyciu zgubionej karty?
W Polsce obowiązuje solidarna odpowiedzialność za utratę pieniędzy z konta po zgubieniu czy kradzieży karty płatniczej, rozkładająca się pomiędzy klienta a bank. Klient pokrywa straty wynikające z takiej sytuacji do wysokości 150 euro, jeśli straci więcej z konta - różnicę pokryje bank, o ile nie doszło do rażącego błędu w zabezpieczaniu swojego „plastiku” po stronie konsumenta.
Można też ubezpieczyć kartę płatniczą za około 10-15 zł miesięcznie. To cena naszego spokoju, ale przed podpisaniem umowy ubezpieczeniowej warto sprawdzić, jakie są jej warunki i kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Komentarze

comments powered by Disqus
  • Konto Jakie Chcę w Santander Bank Polska S.A. »